Reklám

zora

Friss topikok

  • zora: Igor, megbánni nem fogom, azt, a dolog többi része kétesélyes:) (2012.08.08. 14:39) 2012. augusztus - a Coming out hava
  • Ismeretlen_15888: Kib*szott f*sza vagy! (2012.08.03. 00:25) fuckyeah
  • Ismeretlen_17183: Ha már filózunk: azért optimális esetben nem lyuk marad, hanem max egy kis homáylos folt a vlóság ... (2012.07.30. 08:00) kísértetek
  • Atyafipeca: Jó az írás a gyökerekről, bár gyorsan tegyük hozzá, hogy a gyökér értékes része a természetnek és ... (2012.07.10. 14:25) bunkótabló
  • július: Én emlékszem az asszonytest blogra a Tv2 blog oldaláról. Sok jó blog volt ott - az asszonytest, ny... (2012.07.10. 11:38) asszonytest, lejla

Linkblog

2010.02.06. 18:52 zora

lakás

Galad írt egy tök jó posztot, lakás, lakáshitel, -bérlés témában, tetszik. Nálunk is időről-időre napirendre kerülő téma ez, mintha lenne miről beszélni, de nincs. Mi a tőke nélkül nem rendelkező, szülőktől-nagyszülőktől ingatlant nem öröklő és milliókat nem kereső harmincas pár esete vagyunk a morcival. Én mióta elkerültem otthonról, egyetemre, 17 évesen, egy kolis és pár előző párkapcsolatos évet leszámítva mindig albérletben laktam, van egy jó tíz évem már ebben. Most is albérletben lakunk és - nemrég gyorsan átfutottuk a helyzetünket egy pénzügyi tanácsadó barátunkkal és arra jutottunk -, nem is igen van más esélyünk jelen- vagy jövőidőben: ergo ha a fejünk tetejére állunk se lesz saját lakásunk. De mi nem akarunk a fejünk tetejére állni. Amiről Galad ír és amitől örülök, hogy megkímélhetem reszketeg idegrendszeremet, az a banki hitel, kamatlábak, árfolyamingadozás, meg ilyesmik. Igaz, nincs és nem is lesz saját lakásom, de nem mindegy milyen ára lenne annak, ha lehetne. Meg hogy érezhetem-e sajátomnak egyáltalán azt, amit unokáim is törlesztenek majd.

Ma már nem zavar, hogy az ingatlan, ahol lakom, nem az enyém ill. hogy nincs olyan ingatlan, ami a nevemen van, de olyan anyagi terhet ró ránk, amitől nyögünk.

Helyette örülök annak, hogy biztosan tudom mennyit kell minden hónapban fizetnük és ez nem okoz nehézséget, annak is, ha épp olyan helyen lakom, ahol a tulajdonosokkal jó a viszony, nincs semmiben vita, korrekt a szerződés, szép a lakás és várhatóan a következő 17 évben még lakhatjuk. Örülök annak, hogy ez a lehetőség adott, de az is, hogy ha gyerek jön és nagyobb lakásba akarunk menni, el tudunk mozdulni innen, mert nem kötnek olyan megállapodások, amik változtatása lehetetlen helyzetbe hoznak minket.

Azt már mondták világot látott ismerősök, hogy a lakásbérlés kultúrája más országokban más és az emberek nem ragaszkodnak ennyire ahhoz, hogy az ingatlan márpedig saját legyen, sokkal kevésbé viszolyognak attól, hogy  "csak" bérelnek. Igaza van a Galadnak, hogyan legyen öröme abban, ami csak látszólag az övé, valójában a bankok az igazi tulajdonosok?

Mi lemondunk a tulajdonlás okozta egyébként akár felemelő érzésről annak fejében, hogy nyugodtan éljünk és ne őrölje fel az idegeinket a hitel  vagy lízing okozta nyomás. Itt, vagy majd később máshol, az az otthonom, ahol vagyok és lehet, hogy nincs a nevemen ez a lakás, ahonnan írok most, mégis, munka után HAZA jövök, ez itt, ha idejössz, HOZZÁNK jössz és NÁLUNK vagy. Nyáron muskátlikat nevelek az ablakban, télen pokrócba burkolózva iszom a teát a kanapén és szeretek itt lenni, itt vagyok ITTHON. Nem az első és nem is az utolsó, és ha az idők során nő is az ingóságunk és egy-két gyereket a hónuk alá is kell majd kapni, nem fogunk ezután sem kétségbeesni a költözéstől.

Tök kíváncsi lennék, hogy a mi korosztályunkból mennyien vannak hasonló helyzetben és hogy ezt ki, hogy éli meg. Biztosan sokan és biztosan van aki jól, van aki rosszabbul, hol beletörődően, hol hasonló érzésekkel, mint mondjuk én. Ha egyszer nyerek a lottón és egy összegben meg tudom oldani, veszünk egy lakást, de hitelre soha. Vagy nagyon felelőtlen gondolkodás ez magunkkal és leendő gyerekeinkkel szemben vagy a nyugati tendenciákat tekintve modern és korszerű, én valamiért azt gondolom, inkább az utóbbi. Remélem 10 év múlva is ugyanezt gondolom és ha egy ehhez hasonló posztot írok majd, akkor hátradőlök és elégedetten konstatálom, hogy jól csináltuk.

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zora.blog.hu/api/trackback/id/tr734751582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

part · http://tengerpart.freeblog.hu 2010.02.06. 20:41:34

2005-ben, 25 évesen vettünk fel lakáshitelt, valahogyan, talán fél millió önrésszel. Most télen megkérdeztük, mennyivel tartozunk még 4 teljes év végigfizetése után (60-90 ezerig mindent fizettünk már / hó) és kiderült, hogy per pillanat ott tartunk, hogy nagyjából 100-200 ezer Ft-tal tartozunk kevesebbel, mint 2005-ben, mikor felvettük a hitelt, mert a CHF iszonyúan megugrott... Azért ez kemény. Mivel már nem ott lakunk, filózunk, hogy el kéne adni a francba a lakást, de akkorát buknánk rajta most, hogy képtelenség, hogy most szálljunk ki... Hát ez van.

think 2010.02.06. 21:37:32

valahol osztom a véleményt, hogy tulajdonképpen mindegy: albérlet vagy saját lakás - már ha hitelből van a saját lakás. mégis van egy részem, ami állandó otthonra áhítozik, egy olyanra, amire majd a gyerekeim ugyanúgy gondolnak, mint én a nagymamámék lakására: az egyetlen állandó - és ezzel az egyetlen igazi biztonságot jelentő - hely az életemben. azt hiszem ez a részem azért létezik, mivel mi kicsi koromtól fogva állandóan költöztünk, a másik részem viszont élvezi a változatosságot és az izgalmakat. mondjuk bennem mindenben megvan ez a kettősség, szóval nem biztos, hogy mérvadó a válaszom. amúgy itt északon [legalábbis ebben az országban] is sokan vesznek saját lakást hitelből, persze a nagy krízis óta azért itt is bukták páran az ésszerűtlenül hatalmas házukat. mi is hitelt tervezünk, bár én valójában kicsit ódzkodom tőle, ráadásul az a felem, amelyiknek mindig a seggében van a rakéta, nem is tudja, hogy tényleg itt akar-e maradni örökre :)

Ismeretlen_14067 2010.02.07. 11:26:24

#part, 2005/25évesen/1milla önrész dettó. Szintén bohóc összeget törlesztettünk eddig ténylegesen, pedig nekünk forint alapú, ami azért jó, mert stabilan 84 azóta is. Az egyetlen előnyünk, hogy egy millert kaptunk az önkormitól, aminek a felét legalább letudtuk, mert kamatymentes. Fasza, öt év alatt havi 92vel (8 az önkormis hitel, tíz évre) letudtunk ~600at. A hülyének is megéri.

facsiga 2010.02.07. 12:06:55

Mivel én 4 éve ingatlanozom, erről a témáról nincs véleményem... :P

Ismeretlen_13563 2010.02.07. 14:28:57

part, a helyzeteknek nem örülök és sajnálom, de megerősíti amit gondolok a sajátunkról. nektek pedig remélem van kiút valamerre, kemény... think,jesszus, fel se merült bennem a bejegyzésed vége előtt, hogy ott akartok venni. azt hittem csak kalandoztok arra, nem letelepedtek. :o mi tart ott benneteket, álommeló vagy a sarki fények, netán Björk? :) facsiga, pedig pont érdekelne, ha már... :P

mm 2010.02.08. 08:56:34

én egy olyan lakásban lakom, amit (a házat) egy kft épített (120 lakás) és kiadja az összeset.mindenféle nagyságú lakások vannak ott. 3 havi kaucióért kapsz egy csontüres lakást (kivéve konyhabútor+wc, kád), és fizesd a bérleti díjat+rezsit. maradsz, ameddig fizetni tudsz, ha jól emlékszem 30 nap a felmondási idő. szó van róla, hogyha a kft-nek lejár a banki törlesztése, eladják ezeket a kecókat, de szerintem ez még nagyon messze van. eszem ágában sincs elköltözni onnan, ráadásul a lakás is oké, az egyetlen gond, hogy pl néha összefirkálják a lépcsőházat, mert "úgyse az enyém, minek vigyázzak rá".

think 2010.02.08. 11:35:33

lógok neked egy levéllel, abban elmesélem :) björköt nagyon szeretem amúgy, de ő nem itt lakik [bár rokonát ismerjük már, belterjes egy társaság ez, és kevesen is vannak :)]

phnb 2010.02.08. 11:42:42

Nekem szerencsém volt a lakás-dologgal, de én sem vennék fel hitelt, rabszolgaság. Maximálisan egyetértek azzal, amit írtál.

Ismeretlen_25411 2010.02.08. 11:55:33

Nálam teljesen reménytelen és kilátástalan. Az egyetlen esélyem egy élettárs lenne, az meg a tündérmese kategória.

Ismeretlen_31326 2010.02.08. 16:17:54

Én épp eladom, hogy albérletbe költözzek. Forint alapú hitellel kábé 3,5 millióra kábé ötöt fizettem ki (ezt ne vedd hisztinek. Ez van, a pénz pénzbe kerül), szóval az ottlakásom havi kb. 25Kba került, plusz az elmaradó kamatok... bassz, neki fogok én most ülni ennek és kiszámolom, hogy _tényleg_ jobb lesz nekem valami fasza albérletben.

Ismeretlen_128072 2010.02.09. 07:44:32

Sokáig laktam albérletben, külföldről is van tapasztalatom. Na ahhoz képest Mo-n a főbérlők kb. kiskirályként viselkednek. Szerencsére volt lehetőségem saját lakásban lakni, a mostani lakásunk elég jó, de 100ezer havonta a hitel rajta, ezt mostantól számolva még 15 évig kell törleszteni. Kérdés az, hogy mennyibe kerülne ma Mo-n egy albérlet egy 75nm-es lakásban, új építésű társasházban? Szerintem csak egy kicsivel kevesebbe, szóval jól járunk, szerencsénk van. De ha nem lenne lakásunk, nem félnék az albérlettől, mert kevesebb lenne az ára mint a hitelnek, és azt a kis különbözetet máshová lehetne betenni.Ami viszont baromira nem kifizetődő: autót fenntartani - viszont azt meg muszáj.

R. · http://macskanyelv.freeblog.hu 2010.02.09. 08:49:27

1999 - lakás#1 5M, 2 M önrész 3M hitel, egy idő után nem tudtam fizetni, eladtam, 2001 jött lakás#2: ára 4M, önrész 2M, hitel 2M. 2006ban eladtam 8M-ért, vettünk a G.vel közösen egyet 20Mért 10M önrész, 10M hitel, plusz még amit ráköltöttünk. 3 és fél évvel később épp nem tudom eladni a lakást, mert a ház felújítása miatt rommá ázott. A hitelből egyébként már 3M leketyegett, szóval nem annyira rossz. Ettől függetlenül az biztos, ha végre felújítják, ha végre eladom, akkor a megmaradó félpénzemből nem veszek másik lakást, befektetem, bankba rakom, akármi, de maradunk albérletben.

Ismeretlen_46184 2010.02.09. 10:28:36

Nekem egyelőre esélyem sincs saját lakásra, csak ha vmi milliomos szeretőre teszek szert. De én vágyom rá. ( A lakásra. Bár átgondolva a szerető is jöhet. :)) Az albérlet is nagyjából ugyanannyi pénzt visz el, mintha a banknak fizetném a törlesztőrészletet. Csak így nem a pénzintézet, hanem egy magánszemély gazdakszik az én pénzemből. Ha meg bármi történik, akkor alhatok a mikrómmal és az íróasztalommal a híd alatt.

Ismeretlen_58201 2010.02.09. 12:39:49

"Nagyon okos" ismerősöm már sokszor "megmagyarázta" a helyzetet: az albérletbe potyára fizetsz, mert az nem lesz a tiéd soha. Oké, hogy jobb esetben kevesebbet pengetsz ki a lakásra zusammen, mint a hitel törlesztőjére + kamatokra, stb-re, de ha saját házba fektetsz (értsd: hitelt veszel föl, mert ma anélkül már nem megy), akkor az a tiéd LESZ (esetleg)... miután (jobb esetben) kifizetted a hiteltartozásodat+kamatokat. Tulajdonképpen, egy szép világban lenne értelme az állításnak, de most, ma, Magyarországon, ilyen helyzetben, hogy a bankok az Atya Úristennek képzelik magukat, nem igazán van létjogosultsága szerintem. Én, személy szerint, semmibe sem mernék belevágni, de mivel muszáj, hacsak nem szeretsz az utcán lakni, így albérletbe költöznék. Viszont, valami eszménykép miatt, bennem az a varázs él, hogy idős korban, saját házban LENNE az igazi élni...

Andi 2010.02.09. 15:03:52

Nem mindegy, hogy a fővárosról vagy vidékről beszélünk... mi a sajátunkat törlesztjük (lakás, 1 és 2 fél szoba - havi 60000 nyolc évig aztán 20000-el kevesebb; egy kollégám ennyiért bérel 2 szobásat). Szóval nálunk megéri venni. Legalább a gyerekeimnek lesz mit eladni ha kifizetjük és már nem indulnak nulláról. 3 éve vágtunk bele, ma nem tudom mit csinálnék ha döntenem kéne......

Ismeretlen_122664 2010.02.09. 15:15:24

Az eléggé nagy különbség, hogy pl. a németországi fizetésed 25-35%-a megy el havonta albérletre, míg Magyarországon a fizetésed 70-80%-a. Talán ezért is terjedt el más országokban a lakásbérlés kultúrája. Valószínűleg sokkal többen választanák az albérletet, és nem a hitelt Magyarországon is, ha kicsit jobban ki lehetne jönni havonta. De így, hogy ugyanannyit kell havonta fizetni albérletre, mintha egy nagy összegű hiteltörlesztésed lenne... nem is tudom, lehet, hogy inkább bevállalnám azt a 25-35 éves hitelt, hogy legalább az unokámnak legyen lakása.

zora 2010.02.09. 19:07:03

wunderweltre reflektálva, ő azt hiszem kulcsfontosságú dolgot fogalmazott meg ezzel "ismerősöm már sokszor megmagyarázta a helyzetet: az albérletbe potyára fizetsz, mert az nem lesz a tiéd soha." - na ez az ami engem sose frusztrált, sosem éreztem elvesztegetett pénznek az albérleti díjat, hiszen _lakom valahol_, ahogy a posztban megfogalmaztam, akkor épp az az otthon, ez egy biznisz, win-win típusú és akik tudnak így gondolkodni, azoknak nem fáj, hogy ezt dobta a gép. alighanem engem is ez ment meg attól, hogy esténként telezokogjam a párnámat, meg ha már ott vagyok, bele is fojtsam magam kínomban. nagyon köszi a véleményeket, mind-mind nagyon érdekes és helyenként tanulságos, ami meg az unokákat illeti, kell, hogy ők is boldoguljanak majd valahogy; az én nagyanyám se tud lakást rakni a seggem alá, mégis boldogan élek, ahogy tudok

Ismeretlen_106952 2010.02.09. 22:14:15

Fiatal vagyok, így kiesek a 30-asok köréből, de abból a szempontból hasonló helyzetben vagyok, hogy még szikráját se látom annak a lehetőségnek, hogy külön lakásba költözhessek. Remélem, végre találok munkát idén, így legalább albérletbe elmehetek, és nem kell többet a szüleim nyakán élősködnöm. Ketten lenne jobb, de hát csekély reménnyel költözne össze velem bárki is. :D Így még jobban be kell majd osztanom, amim lesz, amire költenem kell és ami marad. Lakáshitelt és bármilyen hitelt ésszerűségi okokból nem veszek föl. Annak a picinek is örülnék, hogy végre dolgozhatok. Ráadásul bármikor jöhet egy olyan szituáció az életemben, amikor kirúghatnak stb... Pályakezdőként meg pont nem magas fizetésekkel veszik föl az embert, örülök, ha elmehetek kezdetben gyakornoknak.

Ismeretlen_13563 2010.02.09. 23:32:52

"Fiatal vagyok, így kiesek a 30-asok köréből" - ezt olvasd újra kérlek és mondd, hogy igazából nem így akartad:) hát, nem akarok ünneprontó lenni, de gyakornoki és pályakezdő bérből max társbérletre futja, de az teljesen rendben van szerintem, ha még most költözöl el a szülőktől. legtöbben így indulunk el otthonról. érdekesebb is együtt valakikkel, mint tök egyedül. nem hinném, hogy ne találnál lakótársa(ka)t, az iwiw apróban régen csomó ilyen hirdetést láttam, nézz ott szét és válogass a felhozatalból ;)

Igor 2010.02.14. 19:42:03

Galad postja is nagyon jó és ez is. Alapvetően egyet is értek, momentán én is inkább albérletbe mennék, de mint "pénzügyi tanácsadó barát":-)árnyalnám a képet. (Ha még olvassa valaki:-) Én szigorúan pénzügyi szempontból nézem a kérdést, nem érzelmi alapokon, mert akkor nincs értelme a "vitának". 1) Önerő/hitel aránya, még inkább nagysága szabja meg, mennyi a törlesztőd és mennyit termelne ki a pénzed, ha nem a lakásban állna, hanem a bankban. A csökkenő (jegy)banki (alap)kamatok miatt talán megint jó befektetés lesz a lakás, különösen most, a mélyre zuhant árak miatt. 2) Ne felejtsük el, egy (jó áron/jó hitelből) vett lakás nem csak otthon, hanem befektetés is (lehet). MI a jelenlegire 303 Ft/Euro árfolyamon vettük fel a hitelt, ami azt jelenti, hogy ha (nem valószínű) visszaáll mondjuk 250-re az Euro, nyertünk 20%-ot (kb. 2,5 millió Ft). Igaz, a lakást sajnos mi is a válság előtt vettük - bár most volna rá lehetőségünk... 3) Ami ennél is fontosabb: azt hittük, az EU csatlakozásnál elszállnak a lakásárak, s bár nem így lett, de lehetett volna (mint ahogyan a '90-es évek elején) és akkor már végképp nem tudna az ember (ki)venni, vagy ha venni nem is akar, befektetésnek sem rossz. 4) Az albérlet sokkal rugalmasabb (meló vagy egyéb okból történő költözés esetén), nem köt oda hitel sem és a lakásba tett önerőt + a havi megtakarítást (ami persze nagyban függ a hitel nagyságától) valóban tudja az ember forgatni, vagy csak simán lekötni (igaz, jelenleg kb. max. évi 7,5%-ra - 20% kamatadó) 5) A rendezetlen jogi helyzet persze adott, de bízzunk benne, hogy idővel kicsit közeledünk Európához és akkor mindkét fél érdekeit védi majd egy szerződés - mint azt pl. teszi Németországban vagy Svájcban. 6) Összegezve: ha most van pénzed és nyomott áron tudsz venni egy kecót gyenge HUF-nál, akkor ne habozz (a hitelt intézem:-) - egyébként meg albi:-)

ren 2010.02.18. 13:28:00

azéris énis. :) Én megértem a sajátkecó és az albérlethívő embereket is, kinek a paplak, kinek a papundekli a sirály. Nem is tudom, kb. 8 éve költöztem el ősöktől, vidékről, 140 m2-es kertesházikóból, 70+x m2-es albiba, jó is volt (mire kipuceváltam a mocsokból), kb. 5 évig, amíg a tulaj lyánya szó nélkül be nem költözött és hozta a sleppet is magával. Pár albi után és fejbekötés, apaság előtt gyorsan vettünk egy sajátot, és fizetjük. Persze hitel, mert muszáj, és persze 8 évig kemény (kb. 130e/hó), viszont aztán már csak 22 év, és a miénk. :D De. Én valahogy úgy éreztem, babával jobb, ha nem kell pár nap alatt új albit keresni, ha nem költözik be akárki mellénk szó nélkül, ha nem adják el a fejünk felől az összes bútorunkkal, ha nem kell végighallgatnom a szomszédok rossz tapasztalásait a tulajról, etc. :) Külföldön valóban kulturáltabb a bérlés. Ott szerződés van, itt nem kötnek veled, és ha mégis, nem a Te jogaidat védik és egyébként sem hivatkozhatsz a szerződésre, mert ha papír alapú, tuti beleírtak egy olyan záradékot, amivel a tulaj Rád hárította az Ő - albérleti díjból bevételként keletkező - adókötelezettségét. :D És igen, ha már én nem nagyon kaptam semmit az ősöktől - viszont előtakarékoskodtam az albis korszakban - akkor legalább az utánam következő(k)nek legyen már vmivel könnyebb. Mert egyébként tutira mégnehezebb lesz Neki(k).

ren 2010.02.18. 13:36:00

Jah, a lényeg kimaradt: a sajátot fütyülve, ásványvízzel is, viszont az albit csak rohadtsok takarításkönnyítő sörrel és jägerrel tudtam élhetővé varázslani. Szóval spórolok a sajátkecóval, na. :D csütörtök

Ismeretlen_13563 2010.02.18. 20:41:14

emlékszel, mikor ketten dobtuk arrébb egy valahánnyal ezelőtti albimban a tizenháromban a szekrénysort?:) régi szép idők, már nem is tudom hány éve...

Ismeretlen_14067 2010.02.19. 07:31:22

egy szerződés átnézetése hozzáértővel nem egy nagy összeg, megéri. Albinál is, sajátnál is.

ren 2010.02.19. 09:26:51

Zora: igen, emlékszem, szép volt, amikor papírbútorokkal modellezted ki, mi hová fér. :) az sem ma volt már. :) Galad: értem én, és csak a múltról írtam, tapasztalásokat. a sajátnál természetesen volt ügyvéd, közjegyző még majdnem pápa is :D péntek?
süti beállítások módosítása